12. Lecke – A Google Sheet Google Analytics-es bővítményének beállításai

Ha Analyticsben készítettél már egyedi riportot, akkor jó hír számodra, hogy nagyon hasonlít rá a tegnap megismert Google Analytics-es Google Sheet bővítmény. Mai alkalommal megnézzük bővebben a főbb paramétereit: dátum, metrikák, dimenziók, szűrők.

I. Kezdő és vég dátum beállítása

1. Dátum formátum
Alapesetben mindkét dátum mezőt az alábbi formátumban kell megadnod: nap/hónap/év ha angol nyelven használod, és év.hónap.nap ha magyar nyelven.

Pl.: 06/03/2018

Persze angolnál is, ha már dátum formátumú a cella, akkor átalakíthatod magyarosabbá is: 2018.03.06, de ügyelj arra, hogy a mező dátum típusú legyen és ne szöveg. Ezt könnyen ellenőrizheted: ha belekattintasz felugrik a naptár, ha helyesen van megadva.

2. Képlet
Képlettel is megadhatod a dátumokat. Viszont figyelj arra, hogy bár a magyar képleteket átfordítja angolra a SpreadSheet, néha biztosabb ha a bonyolultabb képleteket magad fordítod angolra. Ügyelj arra, hogy angolban a pontosvesszű helyett, vesszőt használj a képletben, ha szükség van rá!

Például ha mindig a mai nap hetének hétfőére vagy kíváncsi, akkor az adott képletet írhatod be a cellába:
=TODAY()-WEEKDAY(TODAY(),2)+1

3. Előre definiált parancsok
A bővítményben van pár előre definiált funkció is. A kezdő vagy a vég dátum mezőjébe beírod a következőket is:
today – a mai napot jelenti
yesterday – tegnapi nap
NdaysAgo – N nappal előtti nap, az N egy pozitív egész szám. Pl.: 30daysAgo a mai nap előtt 30 nappal

II. Metrikák

A lekérdezésben a metrika egy nélkülezhetelen, kötelező elem. Riport készítésénél nem csak a menüből indított „Create new report” jobb oldali sávából tudod kiválasztani a szükséges metrikákat és dimenziókat, hanem te magad is beállíthatod azokat a „Report configuration” munkalapon. A bővítményben a különböző metrikáknak egyedi elnevezései vannak, felépítésük általában így néz ki: „ga:” + a metrika neve, ami Analytics-ben is.

Pár gyakoribb metrika:

ga:users – A lekérdezett időintervallumban az összes felhasználó száma
ga:sessions – Az össze munkamenet
ga:avgSessionDuration – A felhasználók munkameneteinek az átlagos időtartama (másodpercben)
ga:uniquePageviews – Egy adott oldalra nézve a munkamenetek általi egyedi oldalmegtekintések száma
ga:avgTimeOnPage – Az átlagos idő amit a felhasználók egy adott oldalon töltöttek.
ga:uniqueEvents – Egyedi események száma, munkamenetekként.

A különböző metrikák kereséséhez segítséget találsz a Google Developers oldalán.

III. Dimenziók

A dimenziók felépítése megegyezik a metrikákéval. A dimenzó nem kötelezően megadandó elem. Például ha csak annyi van megadva metrikának, hogy „PageViews”, akkor az adott időintervallum összes oldalmegtekintésének számát kapjuk meg. Ha hozzátesszük dimenzióként a „Page”-t, akkor az eredményül kapott táblázatunk sorai a különböző oldalak lesznek, ami mögött az adott oldal oldalmegtekintéseinek száma fog szerepelni.

Fontos, hogy egyes dimenziók csak egyes metrikákkal értelmezhetőek, ugyanúgy mint Analyticsben. Nem lehet akarmit akármivel párosítani, de a józan paraszti ész segít itt is.

Pár gyakoribb dimenzió:
ga:source – Forrás, url paraméternél a „utm_source” értéke
ga:pagePath – Page, azaz az oldal útvonala
ga:eventLabel – az esemény label-je
ga:isoYearIsoWeek – heti bontás, plusz az évszám
ga:deviceCategory – mobil, desktop vagy tablet eszközről

Itt is szükséges, hogy ismerd Analytics-ben a dimenziókat. Ha tudod milyen metrikákat és dimenziókat tartalmazna a lekérdezésed Analyticsben, akkor már könnyebb azok megfelelőjét megtalálnod, akár a már korábban említett oldalon.

IV. Filterek

Amit egy lekérdezésnél még gyakran használhatunk, azok a filterek, azaz a szűrők, amiket dimenziókra tudunk alkalmazni.
A szűrő sorában lévő cellába a következőképpen adhatjuk meg feltételeinket:

== pontos egyezés
=~ reguláris kifejezés szerinti egyezés
!= nem egyenlő
!~ nem egyenlő a reguláris kifejezéssel

Példa:
1. A lekérdezésünkben csak az organikus search forrásokra vagyunk kíváncsiak, azaz a Defaul Channel Grouping legyen egyenlő Organic Search-vel:
ga:channelGrouping==Organic Search

2. A Lekérdezésben csak a hírekre vagyunk kíváncsiak, azaz azokra az oldalakra, amelyek url-jében a „/hirek” szerepelnek:
ga:pagePath=~/hirek

Gyakorlati feladat

Nézzünk meg pár teljes lekérdezést, hogyan állítanánk be őket?

1. Feladat:
Arra vagyok kíváncsi, hogy 2017-ben hány user és hány munkamenet volt a weblapomon.

2. Feladat:
Arra vagyok kíváncsi, hogy az elmúlt 14 napban milyen forrásokból érkeztek userek a weblapomra.

3. Feladat:
Arra vagyok kíváncsi, hogy 2017-ben a kezdő oldalamnak hány egyedi oldalmegtekintése volt, és ezek hetekre bontva.

4. Feladat:
Arra vagyok kíváncsi, hogy 2018 januárjában, hány munkamenet volt desktopról és hány mobil+tabletről.

5. Feladat:
Arra vagyok kíváncsi, hogy 2017-ben, milyen oldalakat látogattak meg a weblapomon, és azoknak az egyedi oldalmegtekintése, de csak mobilról.

Ha valahol elakadtál, akkor írj nyugodtan! 😉

Összefoglalás

A mai alkalommal megnéztük mélyebben és begyakoroltuk, hogy hogyan tudjuk beállítani a lekérdezéseket a Google Sheet Google Analytics bővítményében.

Mennyire találtad hasznosnak ezt cikket?
[Összes szavazat: 0 Átlag értékelés: 0]