Mi is a célunk?
Tegyük fel, hogy van egy blogom, amire hetente posztolok egy új cikket, amit publikáláskor meg is boostolok Facebook-on pár ezer forinttal. Eddig Analyticsben néztem a cikkek teljesítését, Facebook-on pedig a posztok Facebook-os teljesítését követtem. Összenézni a kettőt úgy tudtam, ha manuálisan kiexportáltam mindkét rendszerből a szükséges adatokat, és manuálisan összefűztem őket Excelben. Ez akár 1-2 órás unalmas munka is lehetett.
Viszont pont ezt szeretnénk automatizálni. Azt akarom, hogy hetente csak meg kelljen nyomnom egy gombot az Excelben, ami által minden adat magától bekerül a táblázatomba és szép diagramok is készülnek! Így max 5 másodperc legyen a riport elkészítése!
Egy ilyen riport működési ábrája így néz ki:
Az elkövetkezendő pár leckében, ebből azt nézzük meg első körben, hogy hogyan tudjuk összekötni a Google Analyticset az Excellel.
Míg korábban az Excelbe VBA segítségével direktben lehetett kinyerni adatokat a Google Analyticsből, addig napjainkban az Analytics egy szigorúbb hitelesítési procedúrát alkalmaz már. És ez igazából csak jó, mert így biztonságosabb lett a Google rendszere, plusz VBA-ban sem kell hardcore programot írnunk, hogy adatokhoz jussunk.
Viszont ahhoz, hogy Analytics adatokhoz jussunk az Excelben, segítségül kell hívnunk a Google táblázatkezelőjét, a Google Sheet-et. Ennek közvetett segítségével tudjuk továbbítani majd az adatokat az Excel-nek.
Azaz a fenti példánk ábrája így módosul:
Jó hír, hogy ezzel együtt megtanuljunk azt is, hogy hogyan kössük össze a Google Analitics-et a Google Sheet-tel egy ingyenes Add-on segítségévél.
Kössük össze a Google Analytics-et Google Sheet-tel
Nem fogok lemenni az alapokig, feltételezem, hogy ha ilyen cikket olvasol, akkor tudod mi fán terem a Google Drive, Google Docs és hogy hol tudsz egy új Google Sheet-et nyitni. 🙂
1. Nyissunk egy üres Google táblázatot!
2. Menjünk a menü sorban az Add-ons (Bővítmények) menüpontra, és ott kattintsunk a Get Add-ons (Bővítmények beszerzése) pontra.
3. Ekkor felugrik egy ablak, ahol keressünk rá a „Google Analytics”-re.
4. Kattinsunk rá, és adjuk hozzá bővítményként a Google Sheets-ünkhöz. Ha ez megvan, akkor az Add-ons (Bővítmények) menüpontban megjelent egy új tétel a Google Analytics.
5. Kattintsunk rá! Almenüben megjelenik 3+1 pont:
– Create new riport
– Run riports
– Schedule riports
– Help
6. Menjünk a Create new riport-ra
7. Ekkor feljön jobb oldalt egy új sáv, amiben egyszerű módon be tudjuk állítani, hogy mire vagyunk kíváncsi az Analytics-ben, milyen lekérdezést szeretnénk készíteni. Ez a jobb oldali sáv három részre van bontva:
– 1.) Itt adhatunk nevet a lekérdezésünknek.
– 2.) Be tudjuk állítani, hogy melyik Analytics fiókunkra akarunk lekérdezést készíteni. Fontos, hogy csak azokat látjuk, amelyikhez van jogunk az éppen bejelentkezett Google Accountunkkal.
– 3.) A lekérdezés pontos beállításai. Metrikák, dimenziók, szűrők. Elengedhetetlen ehhez, hogy értsünk kicsit az Analyticshez, és meg tudjuk fogalmazni az Analytics nyelvén, hogy mire vagyunk kíváncsiak.
A példa kedvéért csináljunk először egy olyan egyszerű lekérdezést, ahol a weblap különböző oldalainak oldalmegtekintését akarjuk látni.
Ehhez a Metrics legyen Pageviews, a Dimensions pedig Page. Ha megvan, akkor kattintsunk a Create Riport-ra.
8. Lekérdezés beállítása
Ennek következtében létrejön egy „Report Configuration” nevű munkalap a SpreadSheet-ünkben. A „B” oszlop tartalmazza a lekérdezésünk beállításait, többnyire azokat az információkat, amiket az előbb a jobb oldalsávban megadtunk. Minden egyes lekérdezés egy új oszlop lesz, azaz egy SpreadSheetben több riportot is tudunk tárolni.
Nézzük meg, hogy melyik sor mit jelent:
– Report Name: Ez a riport neve, valamint ez lesz a riport munkalapjának a neve is.
– View ID: Ez a Google Analytics nézetednek az ID-ja, ezt Analytics-en belül az account adminban is megtalálod.
– Start Date: A lekérdezés kezdete. Konkrét dátumnak kell itt lennie, de természetesen mivel táblázatkezelőben vagy, így képletekkel is kifejezheted azt.
– End Date: A lekérdezés befejező dátuma. Szintén képletekkel is kifejezhető.
– Metrics: Az Analyticsben szereplő metrikák. Egymás után írva, vesszűvel elválasztva, többet is felvehetünk.
– Dimensions: Az Analyticsben szereplő dimenziók. Egymás után írva, vesszűvel elválasztva többet is felvehetünk. Ügyelni kell rá, hogy a metrikák és a dimenziók összetartozzanak.
– Order: A lekérdezés egyes oszlopainak rendezése növekvő vagy csökkenő sorrendbe.
– Filters: Különböző szűrőket tudunk beállítani.
– Segments: Különböző szegmenseket tudunk beállítani. Akár újat, akár már Analyticsben meglévőre tudunk hivatkozni.
– Limit: Mennyi legyen a max megjelenített eredmény. Ha üresen hagyjuk az összes eredményt kiadja.
– Spreadsheet URL: Akár egy külső SpreadSheet-be is létrehozhatjuk a lekérdezést. Arra kell ügyelni, hogy legyen hozzá engedélyünk. Ha üresen hagyjuk, akkor default egy új munkalapra hozza létre.
– Skip Report: Ha az értéke TRUE, akkor kihagyja az adott oszlopot a lekérdezésnél.
9. A lekérdezés futtatása
Ha beállítottunk mindent, akkor menjünk a menü sorban az Add-ons-ra (még mindig Bővítmények magyarul), majd a Google Analytics-re, és ott kattintsunk most a Run reports pontra.
10. Ekkor lefuttatja a program a lekérdezésünket. Ha mindent jól csináltunk, egy felugró ablak megjeleníti, hogy mely lekérdezések sikerültek, és egy új munkalapon fog megjelenni a tényleges eredmény.
Ezzel sikeresen kinyertünk az Analyticsből adatokat, és a Google táblázatkezelőjében már fel tudjuk használni.
Gyakorlati feladat
1. Nyiss egy üres Google SpreadSheet táblázatot
2. Add hozzá a Google Analytics bővítményt
3. Hozz létre egy lekérdezést egy saját Analytics fiókra nézve.
Összefoglalás
Megismerkedtünk egy API-val, amely segítségével Google Analyticsből adatokat tudunk kinyerni a Google Sheet-be. A következő leckében mélyebben megnézzük, hogy mire is képes ez a remek és mellette ingyenes bővítmény.